Paradiset

En bok om himlen, del 2, del 1 finns i lænklistan (ska læsas nerifrån och upp)

Om hur anarkoprimitivistiska vi ær i himlen

Publicerad 2019-04-04 15:03:18 i Allmänt,

(från en diskussionstråd just nu på den swedenborgianske filosofprofeten Josef Asks timeline, jag skriver føljande:) 
 
I himlen ær man så førælskade i Adam och Evas livsstil føre fallet, att teknologi ær otænkbart. T.o.m. stadslivet i Nya Jerusalem ær en børda, och den staden ær en tillfællig løsning på det ondas problem, ær en domedagsstad, och ska førgå en dag. Dærfør ær den tekniska nivån på antikens nivå, nærmare sagt på den nivån den var på Platons och Sokrates tid, i børjan av den grekiska guldåldern i antiken. Mycket, mycket enkelt och rudimentært, men med mycket vackra byggnader, vackrare och vackrare desto fler skickliga murare och byggmæstare som kom från jorden før att bidra med sina kunskaper. Staden ær i utveckling, men får inte øverstiga teknologinivån på Platons och Sokrates' tid, dvs. teknologin ær 2400 gammal (enligt vår allmænna tiderækning, jag ræknar tiden på radikalt annorlunda sætt). Man skriver på papyrus och pergament, med fjæderpennor, biblioteken liknar på Alexandrias jættebibliotek, man væver tyg før hand, man gør allt, allt før hand. Ingen maskin ær tillåten. Alla ær anarkoprimitivister till filosofin, ty hierarkier finns ej bland de fullkomliga sjælarna, ej heller teknologi, man ær primitivister. Djur ær ej tillåtna som slavar, du ser inte djur i den himmelska staden, høgst råttor, møss, insekter och fåglar, fræmst stadsduvor. Hæstar ær tillåtna som riddjur bara om du blir god væn med en hæst och du får lov av honom/henne att rida på honom/henne, detta sker sællan, hæstarna vill vara i fred och njuta den eviga vilan i Skogen med de andra hæstarna och djuren. Det ska dom få, så vi frågar dom sællan. Men en trøtt vandrare kan få lov en gång ibland, hæstarna ær mycket offervilliga, och deras ryggar ær ofta vana och trænade från ett jordeliv som arbetshæstar och sporthæstar. Samma sak gæller kor, vi frågar om lov om att få mjølk av dom, och vi får sællan lov, och frågar sællan, trøtta och tørstiga soldater och brottslingar från jordelivet kan få lov, likaså sataner fångna på øar i himlens tropiker i væntan på full återupprættelse. De dricker ofta direkt från juvret, och adopteras sålunda av dessa djur. Men så primitivistiska ær vi i himlen.
 
Du undrar hur jag vet allt detta. Jag sa en gång till poeten Bengt Yoga Jonson att jag ær en ny Swedenborg, och han verkade ogilla det och tycka jag ær storhetsvansinnig. Men det ær sant, jag upptræder som en sån, ær andeskådare lite på samma sætt, filosof och messias ock, på samma sætt, och ær genomdrænkt av swedenborgianism. Min clairvoyance dvs. synskhet ær dock av ett annat slag æn Swedenborgs clairvoyance, jag ser saker i anden utan att få syner, utan något s.k. "paranormalt" inblandat, medan Swedenborg byggde mycket på syner, dock också genom mitt sætt, något jag kallar filosofisk-intuitiv andeskådning. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela